Kormány - cockpit

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Kormány - cockpit

Fanatec GT2 egy másik aspektusból

Fanate GT2 kormány teszt – egy másik aspektusból

„A nyirkos kezem kissé görcsösen kapaszkodik a kormánykerékbe, jobb mutatóujjam a remegését a lepkeváltó hideg fémjének érintése nyugtatja. Jobb lábam ütemesen nyomkodja az alumínium pedált, bal lábbal a fékpedál felszínét simogatom. Egyik szememmel a fordulatszámmérőt, másikkal az indítóórát nézem, lélegzetet már másodpercek óta nem vettem. Lecsapódik a zöld zászló, a gázpedál hangos koppanással zuhan a padlóra és a gép megannyi lóereje megkezdi harcát a legnagyobb ellenfél, az idő ellen…

A murvagumik sértett csikorgással keresik tapadásukat az aszfalton, a hídkáva fagerendáin már második fokozatban hajtok át. A fokozatokat a piros lámpa villanásáig húzatva, sivító váltó mellett kapcsolok fel negyedikig. Sima bal, ezt gázelvétel nélkül, támasztókeréket az aszfalton, a bal oldalát a fűszélén abszolválom és engedem újra ki a szélére.  Jön az első komolyabb kanyar! „Left six!” hangzik az utasítás és már húzom is be külső ívről az autót. Tudom, hogy elfér teli gázon, de az eszem nem hiszi el, gyáván 1 cm-t elveszek a gázon így biztosan itt hagyok legalább 3 tizedet. De hidegek a gumik és az aszfalt nagyon hűvösnek néz ki az erdőben, nem merek kockáztatni, messze még a verseny vége. Papírkutya…

Dühösen engedem vissza jobb oldalra az autót és fogadkozom, hogy visszaszerzem ezt a 3 tizedet! Tudom, hogy már a huppanó előtt el kell kezdenem a fékezést a Bal3-hoz, de abban bízom, hogy pár centivel későbbről is fordulhatok, hiszen ott már a nap süti az aszfaltot, melegebbnek kell lennie… Egy határozott taposás a fékbe, gyors kattintás a bal oldali lepkén és 7000-es fordulattal már be is vágódtam a murvás kanyarba. Enyhén ellenkormányzok, teljes gázzal úsztatom ki paripát a kanyar közepéig és igyekszem a csúszáshatáron belül befejezni a kigyorsítást. Az irány jó, gyorsan felkapcsolok, és balra húzódom a bukkanóhoz, onnan zuhanunk ki az árok szélére. Itt már 5-ben robogunk, a spanom említ valami „Sima Bal ne vágd le!”-szerűséget de a következő dobálós féktávot csak egészen balra húzódva lehet megcsinálni. Nem tenném a kezem a tükör és partoldal közé…

Végig ötödikben toljuk, csak azért hogy a kanyarba bekormányzás közben több fokozatot válthassak vissza ha szükséges . Talán elég lesz a negyedik is… A gép engedelmesen indítja meg a hátulját és húzódik be tőre! De sok a tempó és a kanyar beszűkül, bele kell rúgnom egy aprót a fékbe, és rögtön stabilizálni a csúszást gázzal. A művelet sikerül, és még nem látom ugyan a kanyar végét, de már végig gáz mellett fordítom át balra a fenyőfa tövébe az autót. Kicsit bent az árokban, de stabilan megyek át a baloson és éppen átdob a jobbosba, húzzuk magunk után a szalagokat… Innen már ismét teligáz a picit bukkanón nem veszem el, és nagyon ugratón is ötödik telin szállunk át. Most kéne fékezni, most kéne befordulni, szembe nagy árok! Szerencsére a futóművet a szervízparkban kicsit puhára vetettem így a halvány gázelvétel miatt nem indul el a hátulja. Ötödikben végigúszunk a kanyaron, picit törik még a balos vége, de nem fékezünk senki kedvéért!

A jobbost is teligázon és leheletnyi fékkel vészeljük át, nem akarok az árokba kikötni.  Újra gyorsulunk, újra a legfelső fokozatban száguld a kékoválos szörnyeteg. Bal3-Bal3 kiáltja a navigátor és apró jobbra kormányzással viszem táncba az autót és balra rántás közben egyet visszakapcsolok. Állok a gázon, műszerek százon, a nézők és az útjelző táblák egyre közelednek. Gyors felkapcsolás és bődületes nyomaték mint mindig, most is kihúz minket a bajból, nem nézzük meg közelebbről a Ferrodo reklámot… A következő hupplit észre sem veszem, már távolról bűvölöm a villanyoszlopot aminek a tövében akarok fordulni. Az árok kicsit megdob minket és ijesztő gyorsasággal közeledik a partoldal. Ha fékezem, biztosan felborulunk, s bár a józan eszem ellentmond, nem veszem el a gázt, csak finoman próbálok kormányozni. Az autó két kerékre áll, fél szememmel látom a döbbenetet a nézőkön, de a felharsanó üdvrivalgás már gyorsan mögöttünk marad. A hihetetlenül szűk kanyonból lendületvesztés nélkül jöttünk át, a következő jobbos és bukkan tűnik fel előlünk. A bukkanóra kínosan ügyelek, egyenes kormányállással repülök el, mert már többen a fák közt végezték itt a leérkezés után. Gyorsulunk tovább, markolom az alcantara kormányt, és most érzem csak igazán, hogy mennyire jó hogy nem csúszik meg az izzadt tenyeremen… A következő bal előtt picit fékezek és fűszélétől úsztatom a bukkanóhoz amin szorosan rajta van egy jobb4 beszűkül. Vissza kéne váltani, de akkor megint itt marad néhány tized, így inkább csak nagy sóhajtással tőre húzom és beszűkülős résznél egy pillanata ballal rásimítok. A gáz jó, a szög jó, kormányozni nem is kell, a négy kereket szaggató 600 Nm emelkedőn felfelé is őrületes tempóban lódítja meg a kasznit.

Újabb bukkanó, ezt már meg kellene fékezni, de inkább ismét tőre teszem a bal2-őt és teligázzal fordítom rá. De rögtön jön a Jobb3 beszűkül, így túl nagy a tempó! Rúgom a féket, kapcsolok vissza, de túl sok, túl sok! A hátulja kitör, és máris a zárószalagon keresztül kóválygunk vissza az útra, hisz még a legjobb futómű, a legalaposabb beállítás sem óv meg a saját hülyeségemtől. A következő 100 méteren keresztül csak utas vagyok, arra megy az autó amerre akar. Már bőven benne járunk a következő Bal3 féktávjában, mikor nyugtatni próbál a társam, hogy az autóval minden rendben, tapossuk tovább! Igaza lesz, a féktáv rendben, és most nem úszik meg a fara, éppen annyira sodródik a jobb szélére a murvának, hogy a következő kis bukkanóból le tudjak csípni egy darabot. 100 méter sem telik el, a hídon túl vár a következő Bal3, de már nem vagyok olyan bátor, hogy a nyirkos facölöpökön próbáljak féktávot venni, jóval előtte elkezdek fékezni. Kár volt, rettenetes hosszú lett a féktáv, a kanyar előtt gázt kell adnom, hogy egyáltalán odaérjünk. Össze kell szednem magam, ha nem akarom, hogy nagyon elverjenek, innentől győzelem vagy halál! Milyen kanyar jön? Nem hallom mit mond a sporttársam, így csak a Mester szavai adhatnak támpontot: „If doubt, just flat out!” A következő jobboson teligázzal  fordulunk koppkeresztben, a fordulatszám az egekben. Nem lennék most dugattyú a szörnyetegben…

Emelkedik az út, enyhe jobbos, ismét bukkan és repülünk egy olyat amilyet csak a VB látni. Hosszú egyenes jön, hatodik ropogóson jön a következő kanyar. A pályabejáráson ezt fékesnek írtuk föl, de nyerni akarok, így nem veszem el! Az első balon tőre húzva, jobbra átcsapódva, Egy gyors Bal-Jobb kombináció, de maximális tempóval, némi szalagba burkolózva robogunk tovább! Újabb egyenes és rajta egy Bal1. Önmagában nem lenne komoly, de emlékszem, hogy utána nagyon rövid egyenes jön és egy Bal3! Lesz, ami lesz, átküldöm telin, és utána rögtön beleállok a fékbe, és visszakapcsolok 2-őt, érzem, hogy a fékpedál a lehető legmélyebbre kúszik, ettől tovább már nem nyomhatom, a finomra hangolt potméter nagyobb terhelést már nem bírna! Picit csóvál a hátulja, de egy apró kormányzás és rendben vagyunk! Pöccintés ballal, megúszik az autó, éppen megfelelő szögben áll és máris tolom neki a negyediket! Rövid távon gyorsulunk, a dobálós Jobb2-be gázelvétellel érkezünk, utána padlógáz! Zuhanunk lefelé, ez már könnyebb, de a következő Bal2 csak akkor fér el teljes gázzal, ha a fordulót már az árokból kezdjük. Ha nem akkor az árokban végezzük…

Dobálós Jobb2, halványan visszaveszek a gázból, a sima bal már ismét ötödikes… Innen már csak J2-B3-J2 a célig, de nagyon szűkek, picit lassabban fordulok, mint terveztem, de most már nem akarok a vége előtt elesni. A bukkanós Jobb2-őn ismét teljesen lapjával, koppanásig rúgott pedállal megyünk át és faház után pedig már látszik a cél! Enyhén megúszik az autó, két sportbíró ijedtében hátrább lép, de nem borítjuk föl a sem a fotocellát, sem a kisasztalt. Folyamatosan fékezve, nagyokat sóhajtva gurulunk el a beíróig. Vigyorogva nézünk egymásra a navigátorommal, miközben mindketten vöröslő arcunkról töröljük le az izzadságot. Lehúzzuk az ablakot, hogy jobban lássuk az eredményjelző táblát. A fékünk folyamatosan pattog, a felvert porfelhő most ér utol bennünket, a tűzfal felől az erőmű ontja a hőt, alig lehet levegőt venni a túzforró kaszniban, de boldogságunk határtalan: az időnk 2:31,472 ezt a szakaszt megnyertük!” Dirt3

Ritkán fordul elő, hogy egy több hónapja piacon lévő terméknél, hogy egyszerre azonos időben több cikk is szülessen. Jelenleg viszont Crazy barátunk a bőség zavarával küszködik, ugyanis 2 cikk is született a témában. Mivel Retekmester lett kész előbb az ő cikke jelent meg elsőként, de mivel más és más aspektusból közelítettük meg a témát, talán ez a szösszenet sem lesz hiábavaló, ha valaki át szeretné élni a bevezetőben részletezett élményeket…

A kormányvásárlás, sőt maga a kormánykiválasztás sohasem könnyű. Jómagam már a sokadik szettemet nyúzom, a hőskorban saját magam által fából (!) épített és analóg kormányzással, de digitális gáz-fék rendszerrel megáldott szerkezettől kezdődően a Logitec evolúción keresztül a jelenlegi csúcspéldányig. A korábbi anyagból magára a kormány kialakítására vonatkozóan elég sok mindent megtudhattunk, inkább a felhasználhatóságra koncentrálok. A kormány kiválasztásnál ugyanis a multiplatformsága volt a döntő, egyszerre nyújt megoldást a PC-s, PS3-as és Xbox-os virtuális paripák terelésére.

A Fanatec jelenlegi zászlóshajója már a kinyitáskor egy kedves viccel örvendeztet meg bennünket (lásd kep01-04) de egy percnyi kétséget sem hagy afelől, hogy nagyon is komolyan gondolja a piaci versenyt. Pontosan úgy közelíti meg, ahogy egy vérbeli versenyautónak illik, mérhetetlen profizmussal és megbocsájtható banális hibákkal. Azt ugyanis mindenki tudja, hogy ahogyan nincs versenyautó karc nélkül, nincs sárvédő/lökhárító gyorskötegelő nélkül sem…

A fényezett és a Porsche versenybringa feliratait idéző külső borítás megteremti az alaphangulatot, amit az alcantara kormánykerék tovább fokoz, és a végső katarzist a ClubSport pedálszett okozza. A különböző platformokon más és más színben villannak fel a piktogramok, de kispályás jelleget ölt, hogy a start menü gombjaira a feliratok nem festéssel vitték föl, hanem csak utólag ragasztottak fel rá matricát. Mintha a fiatal német mérnökök elfelejtkeztek volna erről… Ejnye, megtaláltuk az első gyorskötözőt!

A kormány teljesen szabadon konfigurálható a FFB-től az elfordulásig, a különböző beépített extrákig. A legfontosabb az elfordulás szabadon variálhatósága. Itt a gyakorlatban 180 és 900 fok közötti beállítások váltak be, leggyakrabban 720 fokon játszom, bőségesen megfelel. Érdekesség, hogy ha kimegyünk a beállított szöghatárból, akkor a kormány továbbfordítható, de jóval nagyobb erőkifejtést igényel, és természetesen további változást nem okoz a kormányszögben.

A 900 fok fetisiszták gyakran elfelejtik, hogy a valós versenyzés során a legritkább esetben van szükség a teljes elfordulás kihasználására (jellemzően amikor versenytempóval olyan helyzetbe kerülünk hogy a kormány koppanásig ki van tekerve, akkor általában pár másodpercen belül éktelen csikorgást követően számíthatunk egy karosszériaropogással egybekötött nagyobb koppanásra is. Ha szerencsék van, akkor pár néző/pályamunkás segítségével folytathatjuk az utunkat, de ha a koppkereszt ötödik-hatodik „üvegen” történt, akkor a következő emlékünk maximum az lesz, hogy a szirénázó gyorskocsi visz minket a vágóhídra… :D). Sokkal fontosabb ugyanis a kormány játékának közepén lévő elmozdulás amíg komolyabb átfogás nélkül tudunk kormányozni, és ha tovább kell növelnünk a bekormányzás szögét akkor azt gázzal, gázelvétellel vagy fékezéssel tegyük meg, hiszen a kormánymű csak az irányváltoztatás egyik eszköze…

Szintén fontos, hogy a kormány elfordulásának állításával egyidőben a kormányszöget is állítsuk. Ez lehet extrém nagy (drift) vagy mesterségesen lehatárolt (elsőkerékhajtásos rallyeautó) a féltengelyek védelmében. Mi anno 3 km után estünk ki egy versenyen a túl nagy kormányszög és a murvás kanyar gödrössége miatt…

A kormányház oldalán található egy MS headset csatlakozó, pontosan akkora, mint a kontrolleren. Remekül működik, de sajnos csak a vezetékes eszköz csatlakoztatható, pl. a prémium kategóriás fejhallgatók, köztük a Turtle Beach termékeihez szükséges wireless adapterek már nem. Aki ezzel akarja használni egy hosszabbító kábelt is be kell szereznie, szerencsére ez a TB-nél megrendelhető.

Egyedi különlegessége a szettnek a sebességváltó, ami bár felár ellenében, de két különböző egységet jelent. A klasszikus szekvenciális váltó remekül használható, nem csak sebességváltásra, hanem PC-s platform esetében (pl. Richard Burns Rally) akár kézifékként is. Konzolon ez már nehezebben megvalósítható, mert a sebváltó és a kormányon lévő „füles” váltó ugyanazt a gombot kapja.

A „H-s” váltó viszont maga a mennyország! Nagyon pontosan és gyorsan kapcsolható, az én példányomban nyoma sincs a nehezen kapcsolhatóságnak. Elképzelhető, hogy a gyártás során szórás van a késztermékek között ebből a szempontból is. Ellenben a váltók felfogatása nagyon szerencsétlenül sikerült. A kormány házában lévő két pálca nagyon szerencsétlen, iszonyatos holtjátékot ad a váltásoknál. Mivel a rögzítés hatékonysága a két torziós rúd csavarodásán múlik a lötyögés a távolság csökkenésével korrigálható. Valós probléma ugyanakkor, hogyha teljesen merev a rögzítés, akkor túl közel van a kormányhoz. Tapasztalat szerint, ha a kormányház ellentétes végén és a váltóház végén 1,5cm-t lógnak túl a rudak akkor elviselhető a mozgás.Vélhetően ez egyfajta védelem is a váltómechanikának, így jobban tolerálja a használatot. Ugyanakkor érdemes odafigyelni arra, hogy ennek ellenére se bánjunk túl keményen a váltóval, mert a kormány háza elrepedhet.

Szintén szerencsétlen a vezeték csatlakoztatása a váltóházba. Sajnos ezt a ház aljára tervezték és nagyon könnyen belerúghatunk a lábunkkal a cockpitbe beszálláskor és rögtön nem működik az eszköz. Vélhetően a többség cockpitben fogja használni a kormányt, ezért jó megoldás lehet a szekvenciális váltót a rudazattal a kormányházhoz rögzíteni, a H-s váltót pedig az ülés mellé elhelyezni. Üzemmódcsere esetén iktassunk be párszáz forintos PS/2-es hosszabbító kábelt és komolyabb bonyodalom nélkül használhatjuk a másik eszközt.

Nekem többször előfordult, hogy a kormányt ugyan felismerte az Xbox, de a Forza3-on belül nem működött a H-s váltó. Ennek kiküszöbölésére működés közben sose piszkáljuk a váltó kábeleit, illetve „boot”-oláskor mindig legyen a váltó üresben.

A pedálszettről litániákat lehetne írni, a legfontosabb ismérve a szabad konfigurálhatóság, ami azokon a cockpiteken jöhet jól, ahol fix pedáltartó és fix kormányoszlop van. Ha jól sáfárkodunk a csavarokkal a gázfröccsös visszaváltás sem lehet gond.

Jómagam nagy ellensége vagyok a kábeleknek, így az egész rendszert igyekeztem a legkevesebb fölöslegesen lógó madzag nélkül megvalósítani. Ebben elég jó partner az eszköz, van hely hova eldugni a vezetékeket és bedobható a másik nagyágyú, a USB-s bluetooth adatpter! Ennek segítségével nem csak Boxon, hanem PS3-on és PC-n is direkt vezetékes kapcsolat nélkül játszhatunk. Az ára a teljes szetthez mérten elenyésző, nem szabad kihagyni a rendelésből! Én ugyan elkövettem ezt a hibát, de GeePee-nek hála, azóta ezt is sikerült beszerezni.

Lássuk hogyan működik a játékokkal!

Forza3 (Xbox360)

Mivel a kormány megvásárlásának fő oka a Forza3 volt (milyen fura az élet, az előző G25-ömet meg pont a GT5P miatt vettem) természetesen ezzel kezdtem! Mint arról korábban már volt szó, a H-s váltót nem mindig ismeri fel a program, és hozza a lábremegős frászt a felhasználóra, hogy tönkrement a méregdrága eszköze. Viszont ha működik, akkor nagyon nagy élmény! A kuplungolás valójában csak a pedál megpöccintését jelenti, hibásan kapcsolni jóval nehezebb, mint a GT5-ön belül. A játékban a beépített FFB elég gyenge, ezt érdemes a kormány setupjában felcsavarni! Én magam ugyan enyhébb FFB-vel szeretek játszani, de a javasolt 720 fokos elfordulás mellett belefér egy kicsit bikább kormányzás is. Játék közben azt érezzük, hogy a kanyarba történő bekormányzások sokkal finomabbak lettek, a kigyorsításoknál jobban kézben tartható az autó, ugyanakkor a hirtelen kitöréseket jóval nehezebb korrigálni, hiszen a kontroller 2cm-es elmozdulásához képest itt azért jóval többet kell gépészkedni. A pedál potméterével és a telemetria segítségével nagyon jól be lehet állítani a szükséges pedálerőt a maximális fékezőhatáshoz, így szinte mindig optimális féktávot lehet vele venni. Jogos a kérdés, hogy gyorsabb-e mint a kontroller? Sajnos a FM3 kuplung-problémája miatt azt kell mondanom, hogy senki sem ezzel fogja megdönteni a körrekordjait. Ezzel váltva elmarad a szinte cheater-szintű lökés a felkapcsolásokkor, így körönként 1-2 mp-et biztosan vesztünk… Viszont ,ha csak a vezetés élvezetéért ülünk autóba, akkor verhetetlen! Sokáig nem lehet levakarni a vigyort az arcomról miután futottam egy kört Fujin egy E36-al vagy Fiat 131-el…

Dirt 2-3 (Xbox360)

A Dirt 3 esetében nem túlzás azt állítani, hogy kormánnyal egy új játékot kapunk! A tesztelés csak rallye-módban végeztem, de összehasonlíthatatlan az élmény! A korábbi ideges, kapkodó idegroncsokból kezes bárányokká válnak az autók. Fontos a jó beállítás, a kormányt 720 fokon, a kormány setup-ot a mellékelt kép alapján lőttem be.A szerviz parkban mindig ültettem az autón, murván puha közepes futóművet javaslok használni, és a fékerő előre állításával elkerülhető a féktávon becsóválás! Az FFB közepes erősségű, nem túl részletes. Sajnos nekem nem sikerült szóra bírni a H-s váltót a játékon belül, csak a szekvenciással próbálkoztam. A Dirt második része nagyon hasonlóan viselkedik a kormánnyal, úgy tűnik az interface-en nem változtattak. Mindkét program esetében gyorsabb voltam a kormánnyal…

Shift 2. (Xbox360)

A legárkádosabb játék amivel próbáltam. Sajnos az alapjáték is elég komótos irányítást hordoz magával, és kormánnyal se gyorsul sokat. Itt már 500-540 fokos beállításra volt szükség az ideális kormányzáshoz, ezzel a megcsúszó járgányt is úton lehet tartani. Nagyon érdekes, hogy amíg kontrollerrel egy kis gyakorlás után viszonylag könnyen lehet driftelni, addig kormánnyal még drift-beállításokkal is sokkal nehezebb. Megítélésem szerint a cucc nem ehhez a játékhoz való, sok időt nem is töltöttünk együtt. (Arról már nem is beszélve, hogy a program pofátlanul csal… :D)

RacePro (Xbox360)

Ennél a játéknál jóval nagyobb a sokk, amikor kontroller után ezzel a kormánnyal is kipróbáljuk! Anno Crazy javaslatára vettem meg a programot, de 2 nap szenvedés után a sarokban landolt, és most is csak a teszt miatt vettem elő. És milyen jól tettem! Konzolos programhoz képest széles határok között állítható a kormány, s bár láthatóan MS cuccra tervezték, GT2-höz szépen belőhető, lásd a képeket. Mivel itt már inkább szimulátorról beszélünk jóval fontosabb a kormányszög állítása 16 fok fölött nagyon imbolygós lesz az autó az egyenesekben, 13 fok körül sokat javul az egyenesfutása. A kormányon most is 720 fokos elfordulást választottam. Sajnos az FFB szinte semmi, látszik az idő a programon… A teszt ezen fázisán alig tudtam magam továbbtenni, mindig akartam futni egy újabb kört! Sajnálatos hogy csak most a FM4 előtt foglalkoztam vele komolyabban, ezzel a kormánnyal valóban megérdemelte volna a figyelmet…

Gran Turismo 5 (PS3)

A teljesség kedvéért futottam pár kört az ősi riválissal is. Sajnos ki kell jelenteni, hogy itt jóval szélesebb skáláját használja ki a program az eszköz képességeinek, holott a hivatalosan választható kormányok között nem is említik. Alapbeállításként a 720 fokot javaslom, de itt jóval több múlik az egyéni igényeken. Maga az FFB nagyon erős, rendesen igénybe veszi a kezet. Nagyon jól jönnek a visszajelzések, konzolon ez közelíti meg számomra legjobban a valóságot. Korábban itt G25-el versenyeztem és bár érzetre össze sem lehet hasonlítani a kettőt (a váltó fényévekkel jobb) nem lettem lényegesen gyorsabb a Logitec-hez képest. Egy kb. 4 perces rallye-pályán 2 mp-et tudtam hozni, ami feltehetően nem is a kormány érdeme… A kuplungolásra viszont tényleg figyelni kell, mert a Forzával ellentétben nem csak recsegéssel büntet a program, hanem üresben is marad…

GTR Evolution (PC)

A kormány hazaérkezett… Pontosan ez az a terület, ahol igazán megcsillannak a képességei. Itt már valóban van értelme minden apró részletet egyénre szabni, kihasználni a pedál nyomásérzékenységét. Az igazán komoly szimulátorosok ki tudják autózni azt az 5-10% előnyt, amit egy olcsóbb kormányhoz képest nyújt. A probléma az, hogy nagyon kevesen tartoznak ebbe a körbe… A telepítéssel PC-n semmi gond nincs, ha megvan az USB egységünk, akkor a vezetékkel sem kell bajlódnunk, ugyanakkor semmilyen késlekedés nincs a jelben. Minden gombot testre szabhatunk, rengeteg barkácsolási lehetőséget találunk a neten a felhasználhatóság növelésére. Elméletben használható egyszerre a szekis váltó kézifékként és a H-s váltó, de még nem volt lehetőségem kipróbálni. Hatalmas élmény Brno-ban csapatni BMW-vel és integetni a lelátóra ahol pár hónappal korábban Norbinak szurkoltunk. Az már kevésbé szórakoztató, hogy utána nem győzzük a homokágyból kicibálni a vasat, mivel az FFB rögtön megbosszulja, ha egy kézzel próbálunk kanyarodni…

Konklúzió

Mindenkinek az első kérdése, hogy megérte-e? Nos, ez relatív. Pontosan annyira érte meg, mint prémium kupét venni egy kompakt szedán helyett. Mindkettő elvisz A-ból B-be, de nem mindegy hogy mi történik út közben…  Jelenleg kicsit frusztráló, hogy pont a FM3-hoz csak „csapatásra” lehet használni, és szégyen-szemre köridőzni a kontrollerrel kell. A notórius ezredmásodperc-vadászoknak nem fog bejönni, de ha a FM4-re beérik a dolog (hiszen a Fanatec-nél már rendelhető a direkt FM változat ( http://forzamotorsport.net/en-us/fanatec_preorder/ ) akkor valószínűleg a legélvezetesebb eszközzé válik. Nyugodt szívvel azoknak ajánlható akik multiplatform megoldást keresnek (én is meguntam a MS kormányt és G25-öt a cockpiten cserélgetni) és rendszeresen használják is azokat. Ekkor már az ára sem vészes, mert egy jelenleg újonnan beszerezhető G27+MS kormány árától nem drágább, ha standard pedállal is beérjük. Ugyanakkor vitán felül a legjobb elérhető árú kormány PC-re is (fura ilyet leírni, de PC-re vannak hétszámjegyű megoldások is) és vélhetően még sokáig támogatott is marad…    Konzolra pedig egyszerűen nincs jobb!

© Gala

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!